perjantai 20. heinäkuuta 2012

Ratsastustunnilla


Moii :) Olin tänään Jentalla yksityistunnilla.

Aluksi tietenkin alkukäynnit, tosin vaan puolessa maneesissa, koska Ruusulla ratsastettiin toisella puolella.
Sitten aloin tekemään ympyrää, aluksi Virpi vaan kertoi millainen asento mulla on ja millainen sen pitäisi olla. Eli keskityttiin asennon korjaamiseen. Aika pian kuitenkin huomattiin mulla olevan isompi ongelma, joka on se, että mä en pysty pitämään ulko-ohjaa riittävän tukevana, koska mun käsi "antaa periksi" ja liikkuu siis eteen, eikä pysy oikealla paikallaan.
Niinpä sitten piti ottaa Jentan harjasta ulkokädellä samalla tietenkin pitäen ohjaa tiukkana, näin käsi "pakotettiin" pysymään riittävän tukevana. Alettiin siis hakea peräänantoa.
Ympyrällä piti myös tehdä pysähtymiset aina keskihalkaisijaa ylittäessä, istunnalla ja mahdollisimman vähän ohjaa käyttäen. Osa pysähdyksistä meni hyvin, toiset taas eivät niinkään.

Ravissa työskenneltiin eniten. Tehtävä oli sama, paitsi että pysähdysten sijasta mentiin neljä askelta käyntiä. Siirtymiset oli ihan ok, joistakin sain kehuja, toisista en.
Mulla on myös tapana istua liikaa eteenpäin, joten siitä piti huomautella, koska jotenkin se vaan luonnostaan tulee ja en itse huomaa.

Laukat otettiin ihan vaan siinä ympyrällä ja pyrittiin nostamaan oikeeseen kierrokseen oikeeta laukkaa ja vasempaan vasenta. Vasenhan on meille se helpompi ja sieltä Jenta tarjoaa yleensä aina vasenta laukkaa, kuten kuuluukin. Sen sijaan poni tarjoaa oikealtakin vasenta, enkä ole saanut oikeaa nostettua.
Nyt siirrettiin nopeasti takaisin käyntiin ja nostettiin uudestaan ja saatiinkin oikeeta laukkaa! :)
Laukan ylläpitoakin pitää hioa, Jenta kun tuppaa usein siirtymään omia aikojaan takaisin raviin.. Ja ei edes viitsitä puhua mun asentovirheistä laukassa!! Mutta mä sain hyviä neuvoja ja kun vaan muistan ne, pystyn varmasti itsenäisestikin hieman kehittymään.

Tämän jälkeen vielä työstettiin sitä ravia. Lopussa tuli jo todella hyviä pätkiä ja Jenta kulki selvästi peräänannossa :3 sainkin erityisen paljon kehuja ja hyviä pätkiä, verrattuna siihen alkutuntiin.
Mä tein kyllä parhaani ja olin kyllä ihan poikki jo jossain vaiheessa, silti jatkettiin mukisematta. Mä olin (ja olen ehkäpä vieläkin) niin paljon ratsastustunnin tarpeessa!

Tällä tunnilla mulle selvis tosi paljon asioita. Nyt tiedän mitä pitää ajatella erityisen paljon, kun tiedän missä niitä virheitä eritoten mulla on.
Virpi antoi "kotiläksyks" tehdä tota samaa tehtävää, koska niin se alkaa onnistua paremmin ja paremmin ja meidän luottamuskin kasvaa siinä.
Lisäks mun ei pitäis antaa Jentan "hiippailla" vaan pitäis katsoa, että se kulkee reippaasti eteenpäin. Niin sen kunto ja lihakset kasvaa.
Eikä saa antaa vaihtoehtoja. Kun pyydetään raviin, niin siihen on siirryttävä välittömästi, eikä niin, että joutuu montaa kertaa pyytää, samoin pysähdyksissäkin. Se vahvistaa johtajuutta.

Jenta oli kyllä todella hiano tänään, mitä nyt olis halunnut Virpin luo aina sillointällöin mennä ja vauhtia sai kokoajan ylläpitää ja vahtia, kun meinas hyytyä.

Sain siis tunnista todella paljon irti ja olin vaan niin iloinen, kun sain Jentan kulkemaan kerrankin ihan oikeasti kunnollisia pätkiä(kin) peräänannossa. Tietysti sain myös uutta puhtia, kun tiedän mitä kannattaa tehdä ja miten.

Ainiin, käskettiin vielä, että pitäis pyytää jotakuta kuvaamaan, että näkisin miten istun. Mutta saas nyt kattoo, jos sitä joskus jonkun sais raahattua kuvaamaan. :)

Ps. mä niin pidän Virpin tavasta opettaa♥ Se on niin sellanen "tiukka", mutta antaa myös paljon kehuja, kun sujuu. Ja muutenkin.

Ei kuvia tunnista, mutta muutamat kuvat hevosista saatte!

Helmi

Topi & Touho
Jape

Touho

2 kommenttia:

Kommentit piristävät päivää, Jätä siis rohkeasti kommenttisi! Pyrin vastaamaan jokaiseen kommenttiin. Kommenttien jättäminen on myös helppoa; ei tarvitse olla rekisteröitynyt, eikä ole sanavahvistusta. :)