perjantai 17. helmikuuta 2012

Muistelua


Muistoja hevosista.

Joskus olin iloinen pikkutyttö, kävin tallilla, otin hoitohevosia jne.
Paras ja minulle tärkein hoitohevonen oli suomenhevostamma Myrtin Yrtti (kuva). Olisikohan vuosi ollut 2006, eli silloin mulla oli ikää 11 vuotta ja Yrtillä 2 vuotta.
Yrtistä tulikin lähestulkoon mun paras ystävä ja opetin sille muunmuassa, että jalka pitää nostaa kun kaviot puhdistetaan. Ajatella, että mullakin on joskus ollut niin nuori hoitohevonen!
Kaikki päivät kului haaveillen siitä, kun Yrtillä voisi ratsastaa, odotin sitä niin kovasti.
Kunnes sitten Yrtti menikin takaisin kasvattajalleen. Voitte varmaankin kuvitella, kuinka 11-vuotiaan tytön maailma romahtaa siihen paikkaan, kun saa kuulla, että oma ihana hoitohevonen lähtee. Sain pitää Yrtin liian vähän aikaa! Vielä nykyäänkin itken sen perään.. ja muistelen niitä haaveita jotka mulla silloin oli. Voin nähdä samat unelmakuvat päässäni näiden vuosienkin jälkeen. Ne haavekuvat, jossa minä laukkaan Yrtillä pellolla, on vihreää, aurinko paistaa ja kaikki menee hyvin. Siitä minä silloin haaveilin.

Yrtin jälkeen en ottanut heti uutta hoitohevosta, mutta olisin halunnut hoitaa County's Haideeta (kuva), joka kuitenkin lähti tallilta, ennen kuin olin valmis uuteen hoitohevoseen.
Sen jälkeinen aika on vähän hämärän peitossa.. Hoitoponikseni otin kuitenkin jossain vaiheessa Ruusun, jolla kävinkin aina kesäisin maastoilemassa ja ratsastustunneilla. Kuitenkaan Ruusuun ei muodostunut samanlaista vahvaa yhteyttä kuin Yrttiin. Olin pitänyt Yrtistä kaikkein eniten.

Yrtin kanssa samaan aikaan oli tietenkin Defa, joka ei ollut hoitohevoseni, mutta jonka karsinassa kuitenkin hyvin usein minut saattoi tavata. Harjailin sitä, ja usein ratsastinkin sillä. Oikeastaan aina ratsastustunneilla. Defa myös hirnui minulle aina, kun menin hoitamaan Yrttiä, ehkä se oli kateellinen.
En tiedä mitä sitten lävi, mutta kai Defa jotenkin muuttui. Vai muutuinko minä? En osaa sanoa, mutta lopetin Defan kanssa pyörimisen. (kuva)

Viimeinen hoitohevoseni oli Kumun Viku, pieni tamma, joka kuitenkin myytiin aivan liian pian! En kerennyt olemaan vuottakaan(?) sen hoitaja, kun se jo sai uuden kodin.

Viksumuksu♥
Vikun kanssa ei sinänsä kerennyt tulla mitään vahvempaa suhdetta, mutta kyllä se oli minulle todella tärkeä!
Vikua olen tosin nykyäänkin nähnyt, esimerkiksi ylläoleva kuva on viime kesänä otettu. Mutta ei se silti ole sama, sillä on uusi omistaja, ja minä en kuulu heidän elämäänsä.

Ikinä enää en ottanut hoitohevosta. En jaksanut enää sitä, että kaikki hoitohevoseni viedään liian aikaisin.

Lempihevosiahan toki tuli, kuten Ulan Aateli, jota aloin vuokraamaan (kaikki tietää jo tämän tarinan, koska kirjoitin siitä hevoshistoriassani) *Hevoshistoria*
Aatu on vieläkin tallilla, ja moikkaan sitä melkein joka kerta :)

Tutustuin myös Vanniin, jolla kerkesin mennä 2 kertaa, ennen kuin hän pääsi laiduntamaan vihreille niityille.

Vannin karsinaan saapui pieni Severi, jolla kerkesin ratsastamaan 3 kertaa, ennen kuin sain Jentan. Sevu oli aivan erilainen, kuin hevoset mihin olen yleensä tykästynyt. Sevu on vaikeampi tapaus, verrattuna vaikka Aatuun. Ja vauhdikkaampi.
Tiesin jo alusta asti, että Sevu ei tule pysyvästi, joten yritin olla kiintymättä siihen. Kuitenkin rakastuin poikaan jo ensimmäisen kerran, kun näin sen tarhassa.
Sydäntäni kuitenkin puristi kokoajan sen tiedon tuska, että Sevu lähtee. Kuinka monta kertaa multa revittäisiin sydän vielä ulos rinnasta?
Olinkin hyvin masentunut ja tiesin, että tarvitsin jotain pysyvää. Ehkä vanhempanikin tajusivat sen, kun suostuivat ostamaan Jentan.


kaksi kuvaa Sevusta♥

Aatu♥

Jenta♥
Yksi parhaimmista hetkistäni hevosten kanssa (^Emma♥)

PS. saa kommentoida ja jättää kysymyksiä formspringiin :)

11 kommenttia:

  1. Selailin noita sinun vanhempia tekstejä, ja huomasin että olet käynyt Senjan tallilla. Mä olen ollut siellä vakkarina niin pitkään kuin talli on pystyssä ollut, ja olisi hauska kuulla sinun mietteitäsi tallista, sen hevosista yms. :) (Haha, huomaa epäsuora postausehdotus. :D)

    VastaaPoista
  2. ai kiva! Hmm, itse en kerennyt siellä käymään kuin noin 2 vuotta, aloitin ykkösluokalla ja kolmosella muutin pois, että sinänsä mulla ei paljoa muistikuvia ole, paitsi tietty se, että Mertsi oli mun lempparini sieltä :)
    Muuten voisinkin postauksen väsätä, mutta kun ei oo muistoo D:

    VastaaPoista
  3. Oi ihania kuvia ja tulipa ikävä Yrttiä ja Haideeta <'3 Haidee oli mun suosikki ja mulla oli vähän samanlaisia unelmia kuin sulla Yrtistä. Oon kirjottanu johokki kirjaan et haluan jonain päivänä ostaa Haideen ja viilettää sillä täyttä laukkaa ilman satulaa pellolla.. :D
    Ja sun on pakko tultava ratsastaan Emmalla taas, voitais kehitellä jotai yhtä hauskaa ku kesällä :DD

    VastaaPoista
  4. Danke :)
    Niin, oivoi niitä aikoja :D onpas meilläkin ollut sama hevosmaku (Ruusu, Haitsu)!

    Niin, se oli hauskaa silloin kesällä :3!
    Emmahan on hiano, mutta olis varmaan todella outoa mennä jollain muulla kuin Jentalla :DD Miltähän se ees tuntuis? :'))

    VastaaPoista
  5. No sehän selviää vaan kokeilemalla :DD No kylä siihe nopeesti tottuu ;) Nii ja lisättäköön vielä samaan hevosmakuun, nii on mun lemppari ollu myös Aatu, monta vuotta :D

    VastaaPoista
  6. Jep! Ja samaan hevosmakuun kuuluu myöskin Emma :3

    Tosiaan, vähän vois tuntuu korkeemmalta kun oon jo yli kuukauden vaan pelkästään Jentan selässä keikkunut, kun näyttää nykyään Aatukin niin isolta että huhhuh! O.o

    Vaikka tekis kyllä mieli ratsastaa vähän muillakin joskus.. Aatukin oli tunneilla niin leppoisa kaveri! :D Vaikka eihän Jentassakaan vikaa ole, mutta vaihtelu virkistää (;

    Oi, ja kuinka monta kertaa oonkaan mennyt Emmallakin, ne kesäiset retket on ollu ihan parhaita, kun on ollut lämmintä ja kaunista! Toki talvellakin on mukavaa ollut, mutta vähän viileämpää tosiaan. Ja pimeempää. :P

    VastaaPoista
  7. Hihi, niinpä ;) Mutta tosiaan, vaihtelu virkistää, oon yrittäny suostulla Veerua että vaihettais joku pv hevosii et saisin mennä Kiralla (: Mut ens kuussahan on teiän vuoro tulla meille, joten varmaan sitten viimeistään ;)

    VastaaPoista
  8. Niin, teillä kun on mahollisuus vaihtaa niin se vois olla ihan hauskaa! Musta ainakin ois, jos mullakin olis joku tyyppi joka ratsastais mun kanssa :)

    Ja tänäänhän mulla olikin seuraa, mutta kerron sitten huomenna enemmän, niin voidaan yhdessä pällistellä :DD

    Itseasiassa mäkin mietin just sitä samaa, että ainakin sitten varmaan kun tullaan teille ens kuus :3

    VastaaPoista
  9. Vähän kiva postaus :) Ja tosi hieno kuva Severistä tuolla tarhassa! Se on niin söpö<33 Mä en edes tiennyt että Vikukin on ollut sun lemppari :)

    VastaaPoista
  10. Harmi, mutta ei maha mitään. :)

    Muistatko muuten yhtään mitä hevosia siellä oli siihen aikaan kun kävit? Tai kellä kaikilla ratsastit ym. Kamala kun oon utelias. :D

    VastaaPoista
  11. Wilma - en ole edes Vikulla koskaan ratsastanut, mutta juu hoitohevosenahan tuo oli, eikä mua edes haitannut se etten ratsastanutkaan sillä :)

    jjuupa - No Mertsi oli tietenkin ja sitten sellainen kirjava shetlanninponi.. Ne muistan parhaiten, ja kyllä kuvissa jotain muitakin poneja näkyy, mutta niistä nyt en sen tarkemmin tiedä mitään :P

    VastaaPoista

Kommentit piristävät päivää, Jätä siis rohkeasti kommenttisi! Pyrin vastaamaan jokaiseen kommenttiin. Kommenttien jättäminen on myös helppoa; ei tarvitse olla rekisteröitynyt, eikä ole sanavahvistusta. :)